Luukku 17: Hyvinvointia oppimiseen

Samat aivot kesät talvet

img_8706Kymmenien tuhansien vuosien kuluessa kehittyneet aivomme ja parinkymmenen vuoden ajan käytössä olleet digipalvelut eivät toimi yhteen saumattomasti. Oppiminen edellyttää vuorovaikutusta, läsnäoloa, keskittymistä.

Nk. diginatiivien aivot eivät eroa meidän keski-ikäisten otsalohkoista ja aivokurkiaisista – ainakaan ennen kuin altistuvat yhtäaikaisille, monikanavaisille, runsaslukuisille ärsykkeille.

Oppijan on kyettävä odottamaan palkintoa, siirtämään päämäärän saavuttamisesta syntyvää mielihyvää oppiakseen tehokkaasti. Välitön palkkio, klikkaukset, tykkäykset, nopeat kommentit eivät edistä syvää oppimista, vaikka saattavatkin motivoida ja innostaa.

Artikkelissa muistutetaan myös aivoterveydestä, joka käsitteenä on uusi, mutta sen lanseeraamiseen on syynsä!

Muuan muassa nämä ja monet muut silmiä avaavat ajatukset sisältyvät luukusta 17 paljastuvaan kirjaan Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen, jonka on toimittanut Annarilla Ahtola. 

Ymmärrystä nuorten oppijoiden hyvinvoinnista

Vaikka kirja on suunnattu selkeästi opettajille, siitä innostuu kirjastoammattilainenkin. Vanhat aivot, uuden oppimisympäristöt – digitalisaatio evoluution haastajana (Nina Sajaniemi) –artikkelin lisäksi kirjoitukset Turvallinen vuorovaikutus kasvun ja oppimisen perustana (Aila Karppinen ja Pirjo Pihlava) ja Tietoinen läsnäolo – voimavaroja ja hyvinvointia kouluun (Maarit Lassander, Åse Fagerlund, Sari Markkanen ja Salla-Maarit Volanen) auttavat ymmärtämään oppijaa ja hänen tarpeitaan.

Aila Karppinen ja Pirjo Pihlava siteeraavat artikkelissaan opettajien kertomuksia rauhoittamiseen ja rauhoittumiseen liittyvistä esimerkeistä:

Luokka, jossa oli työrauhaongelmia, rauhoittui kevään aikana selvästi, kun opettaja otti käyttöön päivittäisen lukuhetken ruokailun jälkeen. Valot himmennettiin ja oppilaat saivat loikoilla patjoilla ja piirrellä pulpettivihkoon omalla paikallaan, kun opettaja luki Taru sormusten herrasta -kirjaa.

Ääneen lukemisessa on varhaisen vuorovaikutuksen elementtejä. Opettajan tasainen, rauhallinen ääni vie ajatukset pois arjesta johonkin kauemmas muistoihin ja mielikuviin, näkyttömään. Mieli rauhoittuu.

Kun opettaja lukee rankkoja tai ahdistavia kohtia kirjasta, oppilaat saavat kokemuksen, että aikuinen kestää pahat asiat ja kestää minunkin pahat puoleni.

Edellisen lisäksi monia muitakin kirjaan sisältyviä ja sen herättämiä ajatuksia voi peilata myös kirjaston vuorovaikutukseen nuorten käyttäjien kanssa. Pohjatiedoksi hankaliin tilanteisiin sopivat myös tekstit, jotka käsittelevät kiusaamisen vähentämistä, pienryhmien hyödyntämistä hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden rakentajina sekä artikkeli Hiljennä häirikkö hyvällä. 

Opettavan aikuisen hyvinvointi

img_8093Kirja tarjoaa aineksia myös opettavan aikuisten hyvinvointiin. Tietoisen läsnäolon hetket voivat vähentää niin lapsen kuin aikuisen levottomuutta ja parantaa keskittymiskykyä.

Valmentamismenetelmässä valmentajana toimiva esittää ajattelua eteenpäin ohjaavia kysymyksiä ja parhaimmillaan oppijat opettajan valmennuksessa tai opettajat rehtorin valmennuksessa löytävät niiden avulla ratkaisut.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s