Luukku 10: Simppeliä käytettävyyttä

img_0110Luukussa 10 on pieni mutta monta hyvää ja käytännöllistä vinkkiä sisältävä vuonna 2011 ilmestynyt kirja Simple and Usable web, mobile and interaction design. Kirjan tekijä on Giles Colborne. 

Kirjalla on ikää viitisen vuotta, mutta perusopit pätevät: ymmärrä ensin käyttäjän todellisuutta, suunnittele sitten palvelu hänen arkeensa / työhönsä / vapaa-aikaansa sopivaksi.

Sopii myös kirjastopalveluihin: mihin tarpeisiin kirjasto on vastaus? Ensin asiakasymmärrys, sitten palvelun suunnittelu. Ensimmäinen kysymys on: millaisen kokemuksen haluat tarjota käyttäjille?

Lisää perustotuuksia erityisesti digitaalisten palveluiden suunnittelusta: jos käyttö vaatii pitkiä ja perusteellisia ohjeita, jotain on pielessä. Paras tapa oppia tuntemaan käyttäjä on tarkkailla hänen toimiaan aidoissa ympäristöissä: työssä tarvittavaa palvelua varten on tutustuttava käyttäjän työmiljöisiin. Jos työ keskeytyy usein, sovelluksen on toimittava niin, että asioita voi suorittaa lyhyemmissä pätkissä, tallentaa nopeasti, jatkaa lennosta. Esimerkiksi.

img_0111Tärkeää on myös tutustua käyttäjien kieleen. Taannoisissa kirjastojen käyttäjäkyselyissä kysyttiin, hyödynsivätkö asiakkaat kirjaston verkkopalveluita, kirjaston aineistotietokantaa, e-kirjoja, e-lehtiä, tietokantoja.

Terminologia ei toden totta ollut käyttäjälähtöistä, jolloin on vaikea tietää, miten vastaaja oli kysymystä ja siinä esiintyvää vaihtoehtojen litaniaa tulkinnut. Sittemmin kysymystä on toki muokattu.

 

Muita kielenkäytön ohjeita: poista turhat tekstit ja ohjeet, yksinkertaista kieltä.

Simple and Usable ottaa esille erilaisia keinoja, joiden avulla verkkopalveluista saa helppokäyttöisiä. Osa vihejistä liittyy informaatioarkkitehtuurin, osa muihin käytettävyystekijöihin.

Käyttäjäloki antaa vinkkejä asiakkaiden kielestä ja usein käytetyistä sivuista, tiedoista, palvelun osasista. Vaikka navigaatio olisi selkeyden vuoksi aakkosjärjestyksessä, ehkä kärkeen on silti syytä nostaa käytetyin / suosituin / juuri kyseisen palvelun kannalta oleellisin. Ja ennen kaikkea: testaa uudistettuja tai kokonaan uusia palveluita käyttäjillä!

Kirjan ulkoasu tekee siitä helppokäyttöisen. Yksi helposti silmäiltävä sivu tekstiä, oikeanpuoleisella sivulla suuri kuva ja yksi aiheeseen liittyvä slogan tai keskeinen huomio.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s