Luukku 5: #Shelfies are encouraged: Simple, engaging library instruction with hashtags

Viikonlopun jälkeen vinkiksi sopii kompaktimpi teksti. College & Research Library Newsissa tammikuussa 2016 ilmestynyt artikkeli #Shelfies are encouraged esittelee kuinka hashtageja ja Twitteriä voi hyödyntää kirjastonkäytön opetuksessa.

img_0340#hashtageilla informaatiolukutaitoa

Kirjastoammattilaiset Amanda Kraft ja Aleck F. Williams ovat käyttäneet somea informaatiolukutaidon opetuksessa välineenä. Hashtagien avulla opiskelijoille on selvennetty sisällönkuvailua, avain- ja asiasanojen käyttöä, harjoiteltu niin tiedonhakua kuin viestintää.

Opiskelijat ovat kuin huomaamatta tutustuneet myös kirjaston some-tileihin, ammattilaiset ovat voineet arvioida Twitter-päivitysten avulla, onko oppi mennyt perille ja kurssiin liittyvät aktiviteetit ovat samalla kertaa markkinoineet kirjastoa.

img_8516Iloista oppimista

Opiskelijat tekevät aiheenmukaisia hakuja kirjastojärjestelmästä ryhmissä, käyttävät sovittuja hashtageja ja julkaisevat löydöksiään Twitterissä. Opettajien mukaan kurssi on sekä innostava, opettavainen että hauska. Shelfie-kuvia hyllyjen välissä on myös rohkaistu ja tuloksena on ollut nauravia naamoja.

Lukekaa ja lainatkaa! Ideat voivat hyvin uusiokäytöstä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s