Luukku 3: Skapa ett attraktivt biblioteksrum

img_8606Näin teet kirjastotilasta viihtyisän

Petra Trobäckin opas viihtyisän ja toimivan kirjastotilan rakentamiseen ei vaadi uutta kirjastoa eikä mittavaa saneerausta. Brändien ja tavaramerkkien parissa työskentelevä Trobäck tarjoilee niksejä ja vinkkejä aineistojen esillepanoon, käyttäjien opastukseen ja tilojen sujuvaan hyödyntämiseen.

Avaa kirjaston tarkoitus

Löykkiö on kirjoittanut kirjasta jo aiemmin (Missä teillä on roskakori? (Ja muita viihtyisän kirjaston ydinkysymyksiä)), mutta tässä joulukalenterin luukussa 3 kertauksen vuoksi hieman lisää:

Skapa ett attraktivt biblioteksrum on Trobäckin mukaan käsikirja, jonka yksi tavoite on

att definiera och hantera rummet som bärare av [bibliotekets] uppdrag, utbud och budskap

Tavoitteena on siis, että kirjaston tehtävä, tavoitteet ja sisällöt näkyisivät paremmin jo ihan kirjaimellisestikin ulospäin, kirjaston seinien ulkopuolella, julkisivussa, pihassa, sisäänkäynnin yhteydessä – että kirjasto osuisi myös satunnaisten ohikulkijoiden silmiin.

Miten osoitetaan, että kirjastossa on kyse tarinoista? Entä tiedosta?

img_4686Missä näyteikkunat?

Miten sisäänheitto kirjastoon toimii, kun ei ole houkuttelevia näyteikkunoita? Sellaisena toimivat toki suuret ikkunat itsessäänkin – jos niistä näkyy muutakin kuin korkeita hyllyrivejä: ihmisiä, toimintaa, lukevia asiakkaita, kirjojen kansia eikä vain selkämyksiä tarkassa ojennuksessa.

Trobäck kehottaa ottamaan oppia vähittäiskaupasta ja lentokentistä. Ne ovat käyttäneet huomattavasti kirjastoja enemmän aikaa opasteiden ja toimivien tilaratkaisujen miettimiseen. Älä hukuta käyttäjää lippuihin ja lappuihin, mutta muista vahvistaa asiakkaan suunnistusta matkan varrella: yksi opaste määränpäähän ei riitä, vaan reitillä pitää vielä valaa uskoa oikeasta suuunnasta.

Koukuta käyttäjä visuaalisesti

img_0112Luo tunnelmaa sesonginmukaisilla asetelmilla ja esittelyillä, lisää aiheeseen liittyvää rekvisiittaa (mutta säästeliäästi). Aineistojen määrässä älä kuitenkaan säästele: viisi kirjaa ei ole esittely. Ohjaa katsetta ylhäältä alas ulottuvilla kansikuvariveillä, ryhmittele näyttelyihin samanvärisiä kirjankansia, jotka pysäyttävät asiakkaan.

Vaikka hyllyt ovat oleellisia, tarpeellisia ja keskeisiä, koko salin täyttäessään pitkät ja korkeat hyllyrivit eivät houkuttele käyttäjää tilassa eteenpäin.

Alkutaipaleelle pitäisi asettaa matalia hyllyjä, joiden takaa näkyvät ne korkeammat.

Kirjaston maito ja ylpeyden aiheet

Kuten ruokakaupassa, kirjastossa olisi hyvä olla sisäänkäynnin jälkeen houkutin, joka luo tunnelmaa: tätä haluan lisää! Seuraavaksi on syytä miettiä, mikä on kirjaston maito; mikä on se tuote, jonka löytääkseen käyttäjä jaksaa vaeltaa salin perälle saakka?

Palvelun ylpeyden aiheet, kirjaston hienoin ja arvokkain, sijoitetaan keskelle tilaa, kirjaston sydämeen. Kirjastosta riippuen kyseessä voi olla stage, lasten palvelut tai mukava oleskeluryhmä. Se halutaan näyttää ja esitellä kaikille kävijöille.

Nämä ja paljon muita käytännöllisiä vihjeitä sisältyy Petra Trobäckin kirjaan, jota voi tilata suoraan hänen blogistaan: http://www.petratroback.se/

PS. Kirjassa on mielenkiintoisia pointteja omatoimiaukioloaikoihin liittyen: mitä vaatii esillepanolta ja opastukselta, kun käyttäjät päästetään keskenään kirjastoon ilman opastavaa henkilökuntaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s