På festhumör

”Tack, det känns riktigt bra att få erkännande för något som man brinner för: bibliotek, kommunikation, Svenskfinland och Norden” berättar Päivi Jokitalo, Likis biblioteks samarbetspartner sedan flera år tillbaka, efter att ha mottagit utmärkelsen Årets biblioteksgärning 2016Finlands svenska biblioteksföreningens biblioteksdagar i Ekenäs.

img_0035På diplomet står att priset tilldelades Jokitalo “för hennes förmåga att på ett inspirerande och modigt sätt lyfta fram och diskutera aktuella biblioteksfrågor på båda språken i Finland och samtidigt upprätthålla ett kontaktnät som sträcker sig över hela Norden”. ”Det är så att man knappt känner igen sig i orden” menar hon själv.
Att priset kommer från just FSBF betyder mycket för pristagaren. ”Ända sedan mitt första föredrag på svenska i Köpenhamn för ganska exakt tjugo år sedan har jag upplevt den nordiska gemenskapen och min egen delaktighet i Svenskfinland som oerhört viktiga.”

”Det svenska språket har öppnat helt nya världar för mig. Utan  mentorer, förebilder, vänner och kollegor som bl.a. Sirkka Svedberg, Eva Costiander-Huldén, Barbro Wigell-Ryynänen, Solveig Stormbom och min kära avlidne kollega Robin Fortelius skulle jag inte vara den jag är idag, varken personligt och professionellt” säger den uppenbart rörda pristagaren.

Jokitalo fortsätter: ”Det var Sirkka Svedberg som föreslog mig som sin efterträdare i Nordbok för cirka 20 år sedan, och Solveig Stormbom som uppmuntrade mig att fortsätta prata svenska efter mitt första nordiska seminarium där jag presenterade Finlands mångsidiga biblioteksserviser. Robin ville att jag skulle följa med på Biblioteken.fi:s svenskspråkiga fortbildningstillfällen fast min svenska var ganska begränsat på den tiden. Och Cosi såg till att jag lärde känna nya – för det mesta finlandssvenska – människor i Åbo dit jag flyttade år 2000 för att jobba på länsstyrelsen.”

År 1997 pratade Päivi för första gången på föreningens årskonferens i Närpes. Under de följande 19 åren har hon medverkat i konferenserna i Åbo (2001), Jakobstad (2004), Korsholm (2010) och deltagit i konferensen i Sjundeå. Hon har också suttit i IT-utskottet som representant för Nationalbiblioteket.

Hennes nordiska engagemang efter Nordbok fortsatte bl.a. i PR-föreningen för nordiska bibliotek som fungerade som sakkunniggrupp för den nordiska biblioteksveckan. Hon skriver en nyhetsspalt i SLQ, Scandinavian Library Quarterly sedan några år tillbaka. “Jag har varit tvungen att följa med vad som händer i övriga Norden, en arbetsuppgift och ett måste som jag verkligen trivs med.”

img_0038”Jag ser det som min plikt att dela med mig av det jag lärt av andra – jag har själv fått så mycket kollegial hjälp och stöd att jag känner mig skyldig att ge tillbaka.”

Päivi kommer att fortsätta kommentera, diskutera, och dela vidare andras inlägg på Facebook, Instagram, Twitter och här i Likis biblioteks blogg. ”Tack än en gång, jag ser fram emot föreningens framtida sammankomster.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s