Lukutaitoisesta lukijaksi

Ruotsin kirjastopäivillä Västeråsissa puhuttiin strategioista, sananvapaudesta, e-aineistoista ja tekijänoikeuksista, mutta myös kirjoista, kirjallisuudesta, lukuinnosta ja kirjallisuusterapiasta. Löykkiöläiset riensivät sessiosta toiseen esimerkeistä ja esityksistä innostuneina ja monista kohtaamisista ilahtuneina.

Lapsista lukijoita ja kirjoittajiaDSC_0038

Yksi rinnakkaisohjelmista käsitteli lukemisen edistämiseen tähtäävää Vem äger språket -hanketta, jonka suojissa toteutetaan useita paikallisia osahankkeita kolmen vuoden aikana. Yksittäiset kirjastot voivat yhteistyökumppaneineen hakea rahoitusta omille projekteilleen.

Vem äger språket perustuu laajennettuun tekstikäsitykseen, samaan kuin kotoisissa opseissammekin käytetty monilukutaidon käsite: nyt on sanojen lisäksi kyse tarinoinnista, kehon kielestä, eleistä, elokuvasta, kuva- ja muotokielestä. Tavoitteena on edistää erilaisia lukutaitoja ja lukemisen tapoja sekä kulttuurienvälistä ymmärrystä.

Köpingin kunnassa jokaiselle 3-vuotiaalle on jaettu oma kirja, mutta myös toteutettu Ritprata-kirjahanke, jossa erityiskoulun oppilaat ovat tuottaneet ipad-sovelluksella omia tarinoitaan ja kirjojaan.

Ritprata on huipentunut kirjanjulkistamistapahtumaan, jossa jokainen on saanut esitellä oman tuotoksensa ja signeerata omistuskirjoituksia, joita 10-vuotias Malin kirjoitti ”ainakin sata”. Osallistujia on myös haastateltu mm. paikallistelevisioon ja -lehtiin (katso Malinin haastattelu), ihan kuten kirjailijoita yleensäkin. Kirjajulkkareita oli seuraamassa myös seuraava vuosiluokka: tätä pääsette pian itse tekemään.

DSC_0010Kaikille lapsille avain satujen maailmaan

Undrien-näyttely kiertää alueella kevään 2016 aikana. Ihmetyksen maa Undrien sijaitsee kirjainten, kuvien ja sanojen rajamailla ja on yhdistelmä lukuharrastuksen edistämishanketta ja taidetta.

Undrien on lavastajana ja dramaturginakin toimineen taiteilija-kirjailija Magnus Lönnin luomus, jonne päätyy heti kun vähänkin alkaa ihmetellä asioita.

Hallstahammarin kunnassa Sagospråk, Satukieli-hankkeessa on lapsia rohkaistu olemaan ylpeitä monikielisyydestään. Satukielen keskiössä on yhteinen tarina, jonka avainsanoja selvitetään eri kielillä, yhdessä.

Västeråsissa järjestettiin nuorille turvanpaikanhakijoille kirjastossa Sagolek. Apuna oli joukko vapaaehtoisia ja paikallinen bussifirma sponsoroi kuljetukset vastaanottokeskusten ja kirjaston välillä. Tilaisuus venyi tunnista kolmeen, koska kukaan ei halunnut lähteä pois!

DSC_0393Litteralajv-tapahtumassa on herätetty henkiin tuttuja kirjoja. Mielikuvituksensyöjät ovat uhanneet imeä kirjaston kirjoista tarinat. Näitä ikäviä hahmoja vastaan lapset ovat taistelleet yhdessä muutaman tilaisuutta ohjaavan aikuisen kanssa.

Kamppailu tarinoiden puolesta on käyty kirjallisina hahmoina: mukana oli henkilöitä niin Harry Potterin, Pepin kuin Ronja Ryövärintyttären tarinoista. Lisäksi Litteralajviin kuului arvoituksia, toimintaa ja tarinointia. Kirjastossa oli lupa juosta ja lupa huutaa!

**********

Toisessa sessiossa lukemisen edistämistä kuvattiin hienosti.

Lukuhankkeiden tavoitteena on

  • tehdä lukutaitoisista lukijoita
  • näyttää, kuinka moninaisia ovat kirjallisuuden kieli ja muodot
  • poistaa lukemisen esteitä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s