Kevätkauden päättäjäiset: mitä jäi mieleen?

Löykkiössä on pohdittu ensimmäisen (toki vielä kulumassa olevan) vuosipuoliskon saldoa. Tässä eniten henkilökuntaa puhuttaneet aiheet:

  • ops2016: mahdollisuus, mahdollisuus ja mahdollisuus; kouluyhteistyö, oppijan paras, oppimistavoitteiden tukeminen
  • kirjastojen tulevaisuustyöpajat, joita eri puolilla maata järjestettiin: iloisesti eteenpäin, kumppaneita ja käyttäjiä kuunnellen
  • laatu, vaikuttavuus ja arvioinnin ilot: miten kirjasto auttaa ihmisiä arjessa, miten mitataan sitä, mikä ei tilastoissa näy, kuinka hyödynnetään skenaarioita ja tarinoita ja lasketaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta SROI-mallien avulla
  • lakipajat, jotka alkoivat pontevasti ja tuottivat hyödyllisiä pohdintoja
Katse horisonttiin!
Katse horisonttiin!

…ja sitten matto alta, esirippu alas, kuppi nurin: uusi hallitus ja etenkin hallitusohjelma. Mitä seuraavaksi, miettivät löykkiöläiset, samoin kuin muukin kirjastomaailma.

Aktivismia, lobbausta, yhteistyötä. Laadun arviointia ja vaikuttavuuden osoittamista, asukkaiden ja asiakkaiden osallistamista, aivan kuten suunnitelmissa olikin. Nyt ei voi luovuttaa!

 

2 thoughts on “Kevätkauden päättäjäiset: mitä jäi mieleen?

  1. Ylöjärven kirjastossa ehdimme jo hieman ennen esiripun repeämistä pohtia koko henkilökunnan voimin kirjastolain uudistamista. Kehittämispäivänä puhaltanut julma tuuli ennakoi myöhempiä tapahtumia, mutta Pyhäjärven kirkkovenesoutu onnistui mainiosti siitäkin huolimatta. Kirjastovene ei keikkunut eikä kaatunut ja jyräsi eteenpäin, vaikka airot olivatkin välillä sotkussa. Tässä ranskalaisin viivoin tiivistettynä kehittämispäivän pohdintoja/tärkeimmiksi koettuja asioita:

    – Jokaisessa kunnassa oltava kirjasto = saavutettavuus, kirjasto lähipalveluna
    – Riittävät henkilökunnan koulutusvaatimukset säilytettävä!
    – Maksuttomat peruspalvelut!
    – e-aineistoja oltava kattavasti tarjolla kaikkialla, valtakunnallinen e-kirjasto?
    – Kirjastolla tulee olla verkostomainen ja aktiivinen rooli kunnassa / yhteiskunnassa
    – Kirjastolla oma identiteetti, arvo ja rooli, vaikka samassa tilassa voi olla vaikka nuoriso-, kulttuuri- ja terveyspalveluja.
    – Kirjasto on esteetön, puolueeton ja näkyvä – kirjastotilan merkitys.
    – Kirjallisuuden merkitys ja esilletuonti, vinkkaus, lukuinnon lisääminen…
    – Kirjasto opastaa uusien palvelujen ja välineiden käyttöön.
    – Kirjaston ja koulun linkitys – missä koulu, siellä kirjasto / lähikirjasto / kirjastoauton pysäkki

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s