Ops2016: tämän päivän koululaiset – huomisen aikuisasiakkaat

Löykkiöläisten osalta vuoden viimeinen ops2016-tilaisuus osui Hattulaan, missä muun muassa mietittiin kirjaston ja opettajien kesken yhteisiä teemoja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin, yhteistyösopimuksiin kirjattavia asioita sekä itse kunkin seuraavaa askelta päivän teemoihin liittyen.

Mitä ops kertoo huomisen asiakkaista?

Kuten aiemmissa Pietarsaaressa, Hämeenlinnassa ja Helsingissä järjestetyissä päivissä, myös Hattulassa todettiin ops-uudistuksen sisältöjen olevan kirjastolle tärkeitä useista syistä: kyse on tietenkin kirjaston ja koulun yhteistyöstä, mutta myös koululaisista kirjaston asiakkaina koulutyön ulkopuolella.

Oppimiskäsitykset, opetusmenetelmät ja ajatukset oppimisympäristöistä vaikuttavat myös kirjastojen tulevien aikuisasiakkaiden odotuksiin, tarpeisiin ja niiden ilmenemismuotoihin. Yhteinen tiedonrakentelu ja tutkiva ja ilmiöpohjainen oppiminen muokkaavat tämän päivän oppilaista todennäköisesti erilaisia käyttäjiä kuin tämän päivän asiakkaat. Mitä 2016 syksyllä koulu-uransa aloittavat ekaluokkalaiset toivovat kirjastolta teineinä tai kolmekymppisinä?

Vuoden viimeinen ops2016-tilaisuus löykkiöläisille osui Hattulaan, missä muun muassa mietittiin kirjaston ja opettajien kesken yhteisiä teemoja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin, yhteistyösopimuksiin kirjattavia asioita ja itse kunkin seuraavaa askelta päivän teemoihin liittyen.

Yhteistyöstä mustaa valkoiselle

Hattulassa käytännön yhteistyö koulun ja kirjaston kesken sujuu, mutta tietoa kirjaston osaamisesta ja palveluista ei ole kaikilla opettajilla ja luokka-asteilla yhtä paljon. Keskusteluissa kirjattiin sopimuksiin sijoitettavia asioita:

  • kuntatason tavoitteet
  • yhteistyön rakenne: mitä? missä? milloin?
  • toimijoiden vastuualueet ja sitoutuminen
  • aikataulutus ja toiminnan säännöllisyys – tapaamisista sovittava, kiire ei peruste
  • eri luokka-asteilla käsiteltävät aiheet
  • tavoitteiden toteutumisen seuranta
  • rahoitus
  • kirjaston ja koulun henkilöstön perehdyttäminen
  • oppilaiden osallistaminen

hattulaKumppanilta toivotaan, puolin ja toisin: 

  • aktiivista, avointa ja säännöllistä yhteydenpitoa, tiedotusta
  • avoimuutta, ennakkoluulottomuutta, vapaaehtoisuutta, kiinnostusta
  • perehtymistä kumppanin toimintaan
  • joustavuutta
  • yhteisen päämäärän muistamista: elinikäinen oppiminen
  • kritiikin ja kehujen antamista ajantasaisesti, jotta kehittäminen mahdollista
  • yhteistä suunnittelua
  • yhteisiä tapaamisia
  • yhteyshenkilöiden nimeämistä

Seuraava askel

Lopuksi mietittiin, mikä on seuraava vaihe yhteistyön edistämisessä arkisessa aherruksessa.

  • kysely kirjastolle mediataitoviikosta (helmikuussa)
  • suunnitelma paperille
  • kirjasto-/koulumaailmaan tutustuminen, alan opiskelu
  • yhteinen ops-suunnittelu
  • vastuuhenkilöiden nimeäminen
  • perehtyminen mediakasvatukseen

Jälleen asiat konkretisoituivat ja kiinnittyivät toimijoiden omaan arkeen, kun osallistujat pääsivät keskustelemaan yhteisessä tilaisuudessa. Näin asiat etenevät: keskustellen, yhdessä pohtien.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s