Ops2016: ilmiöistä integrointiin

Päivä Helmetissä

Mitä antaa lahjaksi ystävälle, jolla on jo kaikkea? Vastaava asetelma iski mieleen HelMet-kirjastojen ops2016-tilaisuudessa. Kun yhteistyön rakenteet ovat kohdillaan, kirjaston edustajat mukana paikallisen opsin suunnittelussa ja kirjatrailereiden tekeminen oppilaiden kanssa arkipäivää, mitä sanoa monilukutaidosta, kirjastosta oppimisympäristönä tai tehdyn yhteistyön dokumentoinnin merkityksestä. Vetäjää vähän jännitti.

Päivä oli kuitenkin löykkiöläisten näkökulmasta antoisa. Jälleen korostui yhteisen suunnittelun ja keskustelun merkitys kirjastoammattilaisten ja opettajien kesken. Edelleen on avattava kirjastolaisten osaamista ja kirjaston tarjoamia palveluita koululle, vieläkin pitää puhua alan ydinosaamisesta, tiedonhaun prosessista ja sen osasista. Edes monin tavoin malliesimerkkiä edustavan pääkaupunkiseudun kaikki koulut eivät tiedä ja tunne yhteistyön mahdollisuuksia.

Ops-uudistus ei tee tarpeettomaksi nykyisiä toimintamuotoja. Lisäksi tarvitaan enemmän opetusssisältöihin ja oppimistehtäviin integroitua kirjastonkäytön ja tiedonhaun opetusta. Tarvitaan myös erilaisia tekstilajeja yhdistävää tekemistä, monimediaisuutta.

Hyvä jakoon

Myös Pasilan auditoriossa pistettiin hyvä kiertämään. Ryhmät kävivät läpi itse kunkin edustaman toimipisteen parhaita käytäntöjä niin yhteistyön rakenteiden, sopimusten kuin toimintamuotojenkin osalta.

Paperille päätyivät:

  • Toimivat viestintäkäytännöt, joidenkin kanssa sähköposti, Wilma, paikaliset järjestelmät
  • Säännölliset yhdyshenkilöiden kokoukset esim. lukuvuoden alussa
  • Kirjastolaiset opettajien kokouksissa, kuuntelemassa toiveita, kertomassa toiminnastaan, tutustumassa
  • Osapuolten aktiivisuus: henkilökohtaiset kohtaamiset, kasvokkaiset kontaktit, kirjasto menee koululle ja tutustuu toimintakulttuureihin
  • Viralliset rungot yhteistyölle. Näistä seuraa palvelutakuu ja tasa-arvoa oppilaille
  • Sopimukset: pidetään tapaamisia säännöllisesti, varmistavat toiminnan, perustaso säilytetään myös niukkoina aikoina
  • Koodaus – robotti-animaatiot
  • Tietorakettipeli 7-luokkalaisille
  • Kirjatrailerit, oppilaiden ideoimat
  • Toiminnallisuus ja vuorovaikutteisuus: digitarinat, animaatiot, kirjastosuunnistukset
  • Kirjastoauto koululle
  • KULPS! Kirjastopolku, kulttuuri- ja liikuntapolku
  • Elämyksellinen kirjallisuuden avaaminen

Hengenvahvistusta

Vanhoja tietoja ja osaamista on päivitettävä, uutta opittava jatkuvasti. Tämä ei kirjastoissa millään muotoa ole yllätys. Osallistujat listasivat koulutustarpeita, jotka liittyvät:

  • laitteiden, esim. tablettien, hallintaan ja tvt-taitoihin
  • tiedonhakutaitojen päivitykseen
  • pedagogiseen osaamiseen, ryhmän ohjaamiseen
  • e-aineistoihin, erityisesti koulujen kannalta ja
  • tekijänoikeuksiin

Kaikelle tälle löydettiin paljon sovelluskohteita ilmiöpohjaisen ja tutkivan oppimisen hankkeissa ja monialaisten teemojen käsittelyssä. Miltä kuulostaisi Harry Potter -teemapäivä, jossa yhdistyy kotitalous, kemia, liikunta ja kirjallisuus tai avaruus-teema, johon kuuluu niin scifiä, pelejä, verkkoaineistoja kuin elokuvia? Koulutyössä teemat tulevat olemaan pitempiä kuin teemapäivät, kirjasto voi opetuksen eheyttämiseen vastata resurssien rajoissa omilla lyhyemmillä tapahtumillaan. Joka tapauksessa hahmotusharjoitus ilmiöiden tarkastelusta opetuksessa herätti uusia ideoita ja oivalluksia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s