Ops2016: yhdessä eteenpäin

Uudistettavat opetussuunnitelmien perusteet herättävät keskustelua, vaativat pohtimista – ja tarjovat paljon tarttumapintaa koulun ja kirjaston yhteistyöhön. Aiheesta keskusteltiin lähes 50 osallistujan kesken Hämeenlinnassa tällä viikolla. Tavoite on yhteinen: oppimisen tukeminen ja monilukutaidon edistäminen.

Ops2016-teksteihin sisältyvät laaja-alaista osaamista, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, monilukutaitoa ja oppimisympäristöjä käsittelelvät kohdat koskettavat monin tavoin myös kirjastoja. Erillisten ja irrallisten kirjastonkäytön ja tiedonhaun opastusten sijaan tai vähintäänkin lisäksi tarvitaan oppimissisältöihin selkeästi niveltyviä tapoja edistää tiedonhallinta-, informaatioluku- ja monilukutaitoja.

Mittava kokonaisuus haukattavaksi yhden päivän aikana – pureskelu jäikin tehtäväksi omalla työpaikalla.

Osaaminen näkyväksi

Koulutuspäivän kannalta oli hedelmällistä, että kirjastoammattilaisten lisäksi mukana oli myös opettajia: äidinkielen ja luokanopettajia ja rehtoreita.

Keskustelujen perusteella vahvistui mutu-tuntuma: edelleen on ponnekkaasti tehtävä kirjastojen osaamista näkyväksi. Opettajat eivät osaa kysyä ja pyytää, ellei kirjastojen asiantuntemuksesta ole käsitystä. Sekin kirjastohenkilökunnan on hyväksyttävä, että ensimmäinen askel on todennäköisesti otettava kirjastosta koulun suuntaan; yhteistyöhön ei tulla noutamaan tiskin takaa.

Mitä mukaan sopimuksiin?

Ennen kuin yhteistyötä käytännössä toteutetaan tarvitaan yhteinen suunnitelma, yhteistyön dokumentointi. Parasta olisi, jos yhteistyöasiat kirjattaisiin paikallistason opseihin, vähintään olisi tehtävä yhteistyösopimus, jonka molemmat toimialat hyväksyvät.

Osallistujat listasivat ryhmissä, mitä yhteistyösopimuksissa pitäisi ottaa huomioon ja mihin suunnittelussa tulisi ottaa kantaa, mistä pitäisi muistaa keskustella yhdessä. Samat asiat ymmärrettävästi toistuivat tarralapuilla (kyllä, sama tekninen työväline käytössä jälleen):

  • sitouttaminen yhteistyöhön sisällyttämällä yhteistyöasiat opsiin
  • säännölliset kokoontumiset, yhteissuunnittelu ja arviointi
  • yhteiset tavoitteet
  • aikatauluista sopiminen
  • vastuu- tai yhdyshenkilöiden nimeäminen (vaikka yhteistyössä tekijöitä voi olla enemmänkin)
  • roolien ja velvollisuuksien määrittely
  • resursoinnista sopiminen
  • aktiivinen tiedottaminen kouluille
  • kirjasto veso-päiviin ja ope-kokouksiin
  • yhteiset suuntaviivat oppilaiden kanssa
  • kirjasto kouluun vai koulu kirjastoon?

Seuraava askel?

Paikallinen ops-suunnittelu on kunnissa juuri käynnistymässä. Opetussuunnitelmien valtakunnalliset perusteet ovat lausuntokierroksen jäljiltä viimeistä silausta vailla. Nyt on kirjastojen hyvä – ja korkea – aika selvittää, missä omassa kunnassa mennään.

Hämeenlinnassa kirjattiin päivän päätteeksi ylös seuraava askel, iso tai pieni. Muistiinpanot käyvät muistilistasta:

  • tutustun päivän aineistoihin ja linkkeihin, käyn sisällön läpi työpaikalla muun henkilökunnan kanssa
  • tutustun tarkemmin opsin perusteisiin
  • selvitän opetusvirastosta paikallisen ops-suunnittelun aikataulun ja tarjoudun mukaan työryhmiin
  • keskustelen rehtorin kanssa ja sovin kirjastoyhteistyön esittelystä (ope) / yritän sopia tapaamisen koululla, menen koulun johtajien juttusille, otan yhteyttä kouluun (kirjastonhoitaja),
  • vien julisteen koulujen ilmoitustaululle

Osa askelista suuntaa jo käytäntöihin monilukutaidon integroinnissa opetussisältöihin:

  • opiskelen ipadin käyttöä, mediakasvatusta jne.
  • suunnittelen lähdekritiikkiin keskittyvän verkkotiedonhaun tunnin
  • kysyn aiheita verkkokirjasto-opetukseen aineenopettajilta
  • teen tietokilpailun lukudiplomin kirjoista
  • toteutan monilukutaitoa edistäviä työtapoja, esim. ”luetaan, näytellään, kuvataan”
  • seuraavassa lukupiirissä arvioimme kirjan kannen ennen lukemista, lukemisen jälkeen piirrämme sopivammat kannet
  • katson kirjastonkäytön opetuspakettia uusin silmin
  • mietin uudelleen mediakasvatusta, jotta se vastaisi paremmin uutta opsia
  • viilaan tiedonhaun opetusta vastaamaan paremmin opetuksen sisältöjä (kirjastonhoitaja) / mietin sopivan sisällön kirjastoyhteistyöhön (opettaja)

”Jalka oven väliin hinnalla millä hyvänsä”, totesi yksi kirjastoammattilaisista seuraavana askeleenaan. Hyvää tästä seuraa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s