Munakello, munakuppituoli ja oman äänen lumo

Löykkiöläiset pääsevät tänä syksynä seuraamaan kahta kirjastoalan kurssia Seinäjoen amkissa ja suosittelevat kurssien vetäjälle Washington Postissa jokin aika sitten julkaistua opettajan kirjoitusta. Opettaja ryhtyi oppilaaksi kahden päivän ajaksi ja tutkaili koululaisten ’käyttäjäkokemusta’ high schoolissa. Huomiot? Samoja kuin Seinäjoella, missä sama ope opettaa ensin yhtä aihetta kuusi luentotuntia, sitten toista neljä luentotuntia – muutama opiskelijaraasu osallistuu kummallekin.

 

  • IMG_0996
    Kuvan tuolit eivät liity tekstin tapahtumiin.

    Oppilaat istuvat aivan liian paljon. Se on paitsi tylsää, myös epämukavaa ja epäterveellistä. Seinäjoen uudet kauniit vihreät ja kevyesti rullaavat muovituoli-kääntöpöytä-säilytystila-härvelit ovat opiskelijoiden mukaan hikisiä ja epäergonomisia. Oppilaat ovat ristineet ne munakuppituoleiksi. Vaikka istuimet olisivat mukavatkin, taukoja ja luokassa liikkumista on syytä lisätä. Keskittyminen ei siitä kärsi, päin vastoin. Opettaja, luennoitsija, puhuja saa heilua ja huitoa lähestulkoon mielin määrin, mikä saa välillä unohtamaan, ettei sama ole opiskelijoille mahdollista. Eipä ihme, että ekavuotiset ovat SeAMKissa ottaneet asiakaseen ponnahtaa pesemään käsiään / hakemaan paperia / poistumaan hetkeksi luokasta tarkemmin määrittelemättömään paikkaan säännöllisin väliajoin. Ope Seinäjoella ei estä.

  • Oppilaat ovat passiivisia 90% ajasta. Kyllä, paljon myös Seinäjoella löykkiöläisten kokemuksen mukaan. Ope kyllä yrittää aktivoida liimailemaan seinälle pienryhmäkeskusteluissa postit-lapuille kirjattuja keskeisiä pointteja, siirtymään välillä ryhmiin, välillä pareihin, välillä pohtimaan yksin. Lehdessä ope vinkkaa silloin tällöin pistämään munakellon soimaan. Kun kello kilisee, on open aika hiljentyä. Muuten innostus kantaa luentoajan loppuun saakka, eivätkä oppijat pääse ääneen ollenkaan. (Tämä koskee muitakin kuin koulutilanteita: taannoisessa Rovaniemen kirjastocampissa tiimalasin käyttö ryhmäsessioiden ensimmäisellä kierroksella toimi hyvin. Hiljaisempikin sai ainakin aloituskierroksella minuutin keskeytymätöntä puheaikaa ja puheliaampi joutui säännöstelemään ulosantiaan.)

Jutussa on muutakin, jota voi välittömästi soveltaa käytäntöön:

http://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2014/10/24/teacher-spends-two-days-as-a-student-and-is-shocked-at-what-she-learned/?Post+generic=%3Ftid%3Dsm_twitter_washingtonpost

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s