Miten voimme auttaa arjessa?

Viime aikoina eri kanavat ovat suorastaan pursuneet rakkaudenosoituksia kirjastoille ja kirjastolaitokselle. Löykkiössä on huomattu, että näitä todistusaineistoja kannattaa käyttää kuvittamaan perustilastoja, toimintakertomuksia, hankeraportteja ja erilaisia esitteitä.

Seinäjoen kaupunginkirjasto julkaisee blogissaan kirjailjoiden tekstejä, joissa nämä kertovat elämänsä kirjasto(i)sta. Puolestapuhujia löytyy, kaikille palveluille, kun tarttuu käyttäjään.

Pohjoisten johtajien koulutuksessa epäiltiin, voiko vakiasiakkaita käyttää laatukriteerinä – kunnalliselle kirjastolle kun pienessä yhteisössä ei useinkaan ole vaihtoaehtoa, vaan sitä käyttää tyytymättömämpikin palvelutarvitsija, oli tarjonta ’laadukasta’ tai ei. Ehkä kerta toisensa jälkeen paikalle palaavista asiakkaista jotain voi kuitenkin päätellä: kokoelma täyttää vähintäänkin jonkin osan heidän tarpeistaan, tiskillä on mukava asioida, jos se valitaan automaatin sijaan, sisällöt on valittu kohderyhmää ajatellen oikein, kun tilaisuuteen tulee osallistujia. Paikalletulijoilta voi kysyä: onko tässä kaikki? Mikä tekisi sinusta vielä tyytyväisemmän asiakkaan? Yleensähän vastaus on, että kaikki on hyvin, mutta ei kysyvä tieltä eksy.

Hei te siellä kerrostaloissanne! Miten kirjasto voisi olla avuksi?
Hei te siellä kerrostaloissanne! Miten kirjasto voisi olla avuksi?

Eilisessä Helsingin Sanomien vieraskynä-tekstissä Minna Autio ja Ari Kuismin toteavat, ettei ”palveluliiketoimintaa harjoittava lääketehdas […] tuota potilaalle lisäarvoa vaan parempaa aikaa ja elämänlaatua”. Ei kirjastokaan tuota asiakkaille lainoja tai kirjastokäyntejä, vaan juuri tuota itseään: ”parempaa aikaa ja elämänlaatua”. Autio ja Kuismin puhuvat liiketoiminnasta ja ihmisistä kuluttajan roolissa, mutta kirjoituksen sisällössä on sattuvaa asiaa myös kirjastoja ajatellen. ”Uudet palvelut ja tavat tehdä asioita ammentavat kuluttajien arjesta ja rakentavat ratkaisuja heidän elämäänsä.” Sinne käyttäjien arkeen pitää kirjastojenkin ulottautua, myös kysymyksineen.

Löykkiön kirjasto haluaa tietää, miten voimme auttaa, arjessa, (myös) kirjaston ulkopuolella?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s