Svengaa kuin lukutoukka

IMG_0121
Burning❤ @After Eight

Löykkiöläisiä on viime viikkoina hemmoteltu hienoilla musiikkikokemuksilla niin pohjanmaalaisten kuorojen kuin suuren maailman swingspektaakkeleiden parissa. Nämä elämykset herkistivät Löykkiön henkilökunnan tuoreille tutkimustuloksille, jotka entisestään vahvistavat – ja avaavat – käsityksiä kielen, musiikin ja lukemisen yhteyksistä.

Northwestern Universityn tutkija Nina Kraus testasi 124 teini-ikäisen rytmitajua ja havaitsi, että rytmissä pysyvien aivot tulkitsevat puhetta johdonmukaisemmin kuin niiden, jotka eivät pysty naputtamaan tahtia tasaisesti.

Lukutaito edellyttää kykyä yhdistää tekstissä esiintyvät symbolit kirjaimia vastaaviin äänteisiin. Musiikki opettaa kiinnittämään huomiota tärkeisiin ääniin ja äänteisiin. Jos aivot eivät luonnostaan prosessoi ääniä tehokkaasti ja erota merkityksellisiä äänteitä vähemmän tärkeistä, puheen ja sitä kautta lukemisen oppiminen voi olla hitaampaa ja edellyttää tukea.

Musiikki on siis tärkeä tuki myös kirjallisille harrastuksille ja tahdin naputtaminen pulpetin pintaan saattaa hyvinkin edistää lukutaitoa. – Kirjastossa on tarjolla niin kirjallisuutta kuin musiikkia!

Laidman, Jenni. Music helps kids read. Scientific American Mind. May/June 2014. s. 16

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s