Perehdytystä luottamushenkilöille

Pitkään Turun kaupungin luottamustoimissa mukana ollut Nana Korpelainen kertoo kokemuksistaan mm. kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa. Tärkeää on, miten luottamushenkilö perehdytetään. Yksittäisistä asioista ei myöskään Nanan mielestä kannata tarjota liian pitkiä taustoja. Sen sijaan uusien lautakuntien aloittaessa olisi hyvä tarjota tietoa laajemmin: mitä kuuluu kirjastotyöhön, mikä on kirjastotoimen tarkoitus ja tavoite. Jopa työprosesseja voisi avata, jotta päättäjät ymmärtäisivät esimerkiksi järjestelmähankintojen tarpeen. 

Tässäkin tapauksessa henkilökohtainen on poliittista, sanoo Nana. Lautakunnan jäsenillä on usein henkilökohtainen suhde kirjastoon, toisin kuin vaikkapa vesilaitokseen. Lähtökohta palveluiden markkinoinnille on tässä mielessä kirjastoille hyvä. Mutta. Lautakunnassa on myös jäseniä, joilla ei ole kirjastokorttia ja jotka tekevät vuosittaisen kirjaostoksensa samaa aikaan konvehtirasian kanssa. Tämä ryhmä on haastava paitsi kirjastolle, myös muille lautakunnan jäsenille ja luottamushenkilöille. Miten heidät saa aloitteiden taakse, kuinka heidät saa kiinnostumaan käsitellyistä palveluista? Tämä ryhmä ei myöskään välttämättä viesti omalle valtuustoryhmälleen ja puolueensa edustajille. Miten saisi lautakunnan jäsenet aktiivisiksi oman valtuustoryhmänsä suhteen? Voiko kirjasto tehdä tässä jotain?

2013-10-10 13.50.07Nana Korpelaisen aloittaessa aikanaan lautakunnassa minkäänlaista perehdytystä kulttuuri- ja kirjastotoimeen ei ollut tarjolla, vaan tietoa piti itse aktiivisesti hankkia lautakuntaan aiemmin kuuluneilta puolueen edustajilta ja omilta mentoreiltaan. Kun lautakunnan jäsenistä vaihtui suurempi osa, toimialaa koskevaa koulutusta ja tiedotusta järjestettiin. Hänen mukaansa juuri luottamushenkilökauden alussa tietoa pitäisi saada kattavasti. Nana itse olisi kaivannut tietoa myös siitä, miten muualla Suomessa asioita oli kulttuuri- ja kirjastotoimessa ratkottu. Tässä vaiheessa voisi avata myös tilastoja: hankintamäärärahat, kävijätilastot. Kirjastolehti oli iso apu lautakunnassa toimiessa. 

Miten vähemmän kiinnostuneet saadaan kirjastoon? Auttaako, jos heidät kutsutaan esittelemään omia lempikirjojaan? Entä valtuutetut? Miten infotilaisuuksista ja esittelyistä voisi tehdä elämyksellisiä? Onko se tarpeen?  Saisiko lautakuntien jäsenet ja valtuutetut tutustumaan kirjaston arkeen? 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s