E-rintamalta uutta

Kaikenlaista tapahtuu e-kirjojen ihmeellisessä maailmassa. Suomessa asiat etenevät kirjastojen, kustantajien ja välittäjien yhteisten hankkeiden ja kokeilujen kautta, maailmalla e-kirjat rantautuvat supermarketteihin ja kuluttajien tavarakoreihin.

Briteissä The Office for National Statistics (ONS) on lisännyt kuluttajahintaindeksin perustana toimivaan tavarakoriin e-kirjat. Jo ennestään korissa on mukana kova- ja pehmeäkantista kaunoa ja tietoa, lapsille ja aikuisille. Muutakin uutta koriin pääsi: mustikat ja valkoinen rommi korvasivat ehkä korista poistetun skumppapullon ja salaattikerän. Mistä mahtavat nämä muutokset kertoa?

Kantele-kisu ihmettelee, miten kirjahyllyn käy, jos marketitkin myyvät vain e-kirjoja.
Kantele-kisu ihmettelee, miten kirjahyllyn käy, jos marketitkin myyvät vain e-kirjoja.

Iso-Britannian supermarket-ketjut Sainsbury’s ja Tesco pyrkivät e-kirjamarkkinoille. Tesco on napannut Facebookin palkkalistoilta Gavin Sathianathanin vauhdittamaan e-kirjamyyntiään. E-kirjat tulevat saataville Tescon Blinkbox-palveluun, joka nyt tarjoaa elokuvia ja tv-ohjelmia Netflixin ja Viaplayn tapaan. E-kirjat muodostavat jatkossa palvelun blinkboxbooks-kanavan.

Sainsbury’s on kampanjoinut oman e-kirjakauppansa puolesta paitsi ketjun verkkosivuilla myös liikkeissä – ja mikäpä on markkinoidessa, kun firmalla on yli 20 miljoonaa vakituista asiakasta.

Englannissa siis vähittäiskauppa uskoo e-kirjaan. Jännittävää seurata, miten kakku jaetaan.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s