Tykätä vai hymyillä?

Toisinaan löykkiöläisten moottori käynnistyy liiankin nopeasti: ennen kuin henkilökunta ennätti sanoa ’uusi sosiaalisen median työkalu’, oli jo käynyt selväksi, ettei löytö ollut a) uusi, eikä b) aikuisväestön kansoittama.

Alkuinnostus kulki kuitenkin jokseenkin tähän malliin: Miten awesome olisikaan, jos somea ja sen mahdottoman laajoja ja monipuolisia verkostoja ja niihin sisältyvää osaamista hyödynnettäisiin kysymys-vastauspalveluihin, joissa esoteerisimmatkin tiedustelut saisivat asiallisen responssin?

Löykkiössä oli tietenkin törmätty Formspringiin, some-yhteisöön, jossa käyttäjät voivat ilmoittaa harrastuksensa ja mielenkiinnon kohteensa, pitää yhteyttä muihin samanmielisiin, seurata muita julkisesti tai hipihiljaa ja tykkäämisen sijaan hymyillä viesteille ja niiden lähettäjille.

Niin mitenkö Formspring eroaa muista some-virityksistä? Formspringissä esitetään kysymyksiä tutuille ja tuntemattomille. Onnistuneille vastauksille voi hymyillä, kukin voi ilmoittaa aihealueet, joihin liittyviin kysymyksiin mieluiten vastaa ja ilmoitettujen mielenkiinnon kohteiden perusteella verkoston jäseniä järjestetään kategorioihin. Palvelu tarjoaa periaatteessa aineksia sisältöjen kuratointiin ja vertaistietopalveluun. Massaa on ja osaamistakin lienee.

Koska kysymysten alkuperäinen tarkoitus on tutustua some-kavereihin paremmin, päivän kysymys on eilisen illallisen sisältö ja yleisimmin näytään tiedustelevan kavereiden kempiruokia ja lähistön parhaita pitserioita. Älkää käsittäkö väärin, kyllä löykkiöläisiä tuttavien jäätelönsyönti kiinnostaa, mutta olisi mahtavaa seurata verkoston lintubongariguruja ja aktiivisia kodinkorjaajia, joilta tietäisi saavansa tarvittaessa nopean ja osuvan vastauksen itseään askarruttaviin kysymyksiin.

Kun tätä pähkäilimme Löykkiössä, penaalistamme terävin huomasi, että toden totta, Formspringissä ovat mukana Helsingin Verkkoterkkarit, jotka vastaavat kysymyksiin pusutaudin synnystä, masennuksen hoidosta ja hiihdon kuluttamista kaloreista.  Myöskin Helsingin kaupungin sosiaaliviraston työntekijät vastaavat Teinihelpperin roolissa nuorten kysymyksiin. Mutta jos täällä olisivat myös kirjastot, martat, neppaajat, neuleharrastajat, numismaatikot ja nukkekotientusiastit, palvelulla olisi käyttöä myös aikuisemmissa ikäryhmissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s