Ubiikki mobiili

Going Mobile. KEYNOTE: TOUR OF THE MOBILE ECOSYSTEM. Paul Golding CEO, Wireless Wanders, UK

Viime vuonna maailmassa lähetettiin kuusi triljoonaa tekstiviestiä, joihin lähettäjä sai vastauksen keskimäärin neljässä minuutissa. Sähköpostiin reagoidaan kahdessa vuorokaudessa. Valinta on siis harvinaisen selvä, jos odotat viestiisi nopeaa vastausta. Joka sekunti virtuaaliavaruudessa sinkoilee 200 000 tekstaria. Keskivertoteini vastaanottaa 3 339 tekstiviestiä kuukaudessa. Kännykkää tarkastellaan kuuden ja puolen minuutin välein, tai jos olet löykkiöläinen, vilkaisujen välillä on parin minuutin tauko.

Tälläkin silmänräpäyksellä ilmassa väreili 200 000 sms-viestiä

Ensi vuonna ei enää tehtailla mobiilistrategioita siitä yksinkertaisesta syystä, että mobiili tunkeutuu jo joka lokeroon, eikä sitä voi muusta toiminnasta erottaa. Niinpä. Istun parhaillaan salissa, jonka aiheisiin liittyvä pöhinä tapahtuu suureksi osaksi salin ulkopuolella Twitterissä ja blogosfäärissä.

Nykyisin puhelimen valintaan vaikuttaa eniten käyttöjärjestelmä ja mobiilien sovellusten saatavuus. Muutakin uutta käyttäjäkokemukseen ja viestintään on tullut älypuhelinten mukana: aisitit!

Tuttujen perusaistien lisäksi (haju-sellaista lukuun ottamatta) tämän päivän mobiiliin sisältyy kosketus (-näyttö), suunta (laite tunnistaa suunnat, toimii kompassina), liike (laite reagoi liikkeeseen), ääni (laitteilla voi nauhoittaa, sovelluksia voi ohjata äänellä, sovellukset tulkitsevat puhetta), skannaus (Bluetooth skannaa laitteen ympäristöä).

Nämä toiminnot tekevät mobiililaitteista vimpaimia, jotka toimivat vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Kännykällä voi maksaa, se voi toimia kulunvalvonta-avaimena. Sovelluksia on lääketieteessä (terveydentilan seuranta) yhtä hyvin kuin viihteessäkin.

Hienoja iskulauseita satelee: enää ei ole kyse real time webistä vaan right time webistä. Tosiaikaisuudesta siirrytään oikea-aikaisuuteen. Dokumenttikeskeisestä alkuaikojen webistä liikutaan hajautettuun verkkoon, linkitetyn ja tosiaikaisesti striimatun infon kautta kontekstuaaliseen sisältöön, ei siis ainoastaan henkilön vaan myös tilanteen ja ympäristön mukaan räätälöityyn infoon.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s