Pidetään hauskaa!

Asiakkaan on tunnettava olonsa mukavaksi, muistutti DOK Library Concept Centerin viestintä- ja markkinointipäällikkö Mark Borneman esityksessään Pasilassa 26.5. Markin puhe kirjastojen markkinoinnista oli  jatkoa Helsingin kaupunginkirjaston juhlavuoden seminaarisarjalle.

Hollantilainen DOK on palkittu maailman moderneimpana kirjastona. Markin mukaan maailmassa on monia nykyaikaisia, ehkä modernimpejakin kirjastoja, mutta delftiläinen DOK keksi ensimmäiseksi markkinoida itseään sellaisena. DOK:ssa ei pelätä epäonnistumisia, eikä sääntöjä ja rajoituksia – asioita voidaan kokeilla, mutta palveluista voidaan myös luopua, jos ne eivät toimi. Tärkeää on olla rehellinen asiakkaita kohtaan ja kertoa myös epäonnisemmista kokeiluista.

Kuten DOK:n edellinen johtaja, Eppo van Nispen, myös Mark puhui paljon hauskuudesta: kirjastoissa pitäisi olla hauskaa niin asiakkailla kuin henkilökunnalla. Tämä on myös löykkiöläisten vakaa uskomus kuten Kirjasto 2011 -kirjassakin todetaan: hauskuus ei ole asiallisuuden vastakohta, eikä hauska kirjasto ole vähemmän vakavasti otettava kuin ankea, ainakaan hauskuutensa takia. Oppiminen ja omaksuminen onnistunee paremmin mukavassa ilmapiirissä.

Mark piti tärkeänä myös kirjastojen yhteistyötä. Hollannissa yhteistoiminta kirjastojen kesken ei ottanut syntyäkseen spontaanisti, joten nyt valtio patistaa siihen hieman aiempaa vähemmän lempeästi.  Yksi osa yhteistyötä on valtakunnallisen logon ja brändin luominen. Kirjastot tulisi tunnistaa yhtä helposti kaikkialla Alankomaissa.

Idea on tuttu myös Suomesta. Maija B. ehdotti vastaavaa euroopanlaajuisen logon suunnittelua pari vuotta sitten, mutta ajatus ei ainakaan vielä silloin saanut vastakaikua. Ehkä tässä vaiheessa yhteiseurooppalainen logo kuulostaisi uskottavalta hankkeelta? Jotta palveluita voi hyödyntää, täytyy ensin löytää kirjastoon.

Mark totesi, että yhdessä ammattilaiset saisivat enemmän aikaan ja välttäisivät päällekkäisyyksiä. Tuttu kuvio. Samaan ajatteluun perustuvat monet kansalliset palvelut ja hankkeet meilläkin. Markin mukaan hollantilaisissa kirjastoissa työskentelee satoja ammattilaisia markkinoinnin parissa – voimat yhdistämällä syntyisi muutakin kuin paikallisen tason melko samanlaisina toistuvia hankkeita.

Markkinointihenkilötyövuosien määrä Alankomaissa kuulostaa Suomen oloihin verrattuna huikealta! Missä suomalaisissa kirjastoissa on PR- ja markkinointityöhön keskittyviä toimenkuvia? Ilmoittautukaa löykkiöläisille!

Borneman on myös sitä mieltä, että kirjastoissakin markkinointia tulisi hoitaa ammattimaisesti – tehtävä kuuluu markkinointitaustaisille professionaaleille tai markkinointiin erikoistuville ja koulutettaville kirjastolaisille. Kova vaatimus tämän päivän kirjastomaailmassa. Yhteistyöllä tässäkin tosin voitaisiin edetä: kimpat ja maakunnat voivat toimia yhdessä.

Aamupäivän aikana käytiin myös paneelikeskustelu, johon osallistuivat Sunniva Drake Sellosta, Anu Lång Puistolan ja Tapanilan kirjastoista, Kirsti Tuominen Kallion kirjastosta, Roberto Corsini Kohtaamispaikasta ja Ville Karinen Tikkurilan kirjastosta.

Keskustelussa käsiteltiin somen käyttöä markkinoinnissa, sivuttiin tapahtumatuotantoa, puhuttiin brändäyksestä, mutta ennen kaikkea asiakkaista: miten käyttäjät saadaan mukaan suunnitteluun, kuinka luodaan ilmapiiri, jossa asiakkaat tuntevat kirjaston ja sen palvelut omikseen. Käyttäjiä voi lähestyä avaamalla kirjastotyön sisältöjä, tuomalla työn keskelle asiakastiloja, tai suunnittelemalla tapahtumatuotantoa yhdessä.

Yksi keskustelun juonne oli työskentelytapa: ensin asetetaan päämäärät ja luodaan visio, suuret tavoitteet jaetaan osiin ja nämä selvennetään koko henkilökunnalle. Taustatyö on tehtävä huolellisesti: keitä käyttäjät ovat, ketkä puolestaan eivät käytä kirjaston palveluita ja miksi. Kenen kanssa kirjasto kilpailee? Selvitystyössä ei pidä tyytyä käyttäjien ilmaisemiin käyttötapoihin, vaan on tutkittava todellista käyttöä. Kun palvelujen onnistumista on arvioitu, tuloksista pitää kertoa myös käyttäjille.

Vaikka markkinoinnin suunnitteluun tarvitaan ammattilaisia, käytännössä markkinointi kuuluu kaikkien tehtäviin. Lisää päivän aiheista Kaistalla ja Prezissä:

Virve Miettinen haastattelee Markia Kaistalla

Markin esitys Prezissä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s