Fråga biblioteket -chat kuopataan Ruotsissa

Ruotsalainen Kysy kirjastolta -chattietopalvelu siirtyy ajasta ikuisuuteen viikkoa ennen jouluaattoa. Osallistuvista kirjastoammattilaisista koostuva suunnitteluryhmä on yhdessä webfirman kanssa päättänyt, että kahdenkeskisen tietopalvelun aika on ohi ja kirjaston on kohdattava asiakkaat näiden omalla maaperällä Facebookissa, Twitterissä ja muissa some-sovelluksissa ja -ympäristöissä. Asiasta kertoo Det virtuella samtalet -blogi 24.11.2010: http://bit.ly/gl8sAw

Meillä Kysy kirjastonhoitajalta -chatia testataan parhaillaan – mutta onko seuraava askel sama kuin Ruotsissa?

2 thoughts on “Fråga biblioteket -chat kuopataan Ruotsissa

  1. Ehdotin joskus keväällä, että osa tuosta Kysy kirjastonhoitajalta -chatin päivystyksestä tapahtuisi jossain muualla kuin kyseisessä palvelussa. Vaikkapa Habbohotellissa. En tiedä, ottiko sitä kukaan tosissaan. Mielestäni ehdotus oli ihan perusteltu. Meidän täytyis olla muuallakin kuin oman välittömän kirjastokontekstimme sisällä. Siitähän ne näkyvyysongelmat johtuvat, ettei juuri koskaan näyttäydytä muualla kuin meille korvamerkityillä alueilla.

    1. Jep, tämä kuulostaa järkevältä ja kohtuulliselta. Jotta asiakas päätyy nykyiseen chatiin, hänellä pitää olla jo jonkinlainen käsitys kirjastopalveluista, kun taas muista ympäristöistä voisi saada käyttäjiksi ihan uusiakin tiedontarvitsijoita.

      Odensen kirjaston e-bibliotekaren toimii Facebookissa -http://www.facebook.com/#!/ebibliotekaren – ja on valmistautunut vastaamaan myös kysymyksiin. Ystäviä varsin vetävännäköisellä e-kirjastonhoitajalla on nyt vajaat 800.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s