Leikitäänkö koulua?

27 Mar

Sähköiset sisällöt -tilaisuus Lahden kaupunginkirjastossa käynnistyy koulumaailman vinkkelistä. Rehtori Jukka Manninen aloittaa koulun nykyisestä imagosta. Mitä tekevät lapset koulua leikkiessään: yksi asettautuu etualalle, kaksi istua nököttää paikallaan ja ope komentaa olemaan hiljaa. Eikö kuva koulumaailmasta ja oppimisesta olekaan modernimpi ja paikkansapitävämpi kuin kirjaston julkisuuskuva? Yhteistoiminnallisuutta, yhteistä tiedon rakentamista tai vuorovaikutteisuutta ei taideta siis suuren yleisön mielissä kumpaakaan laitokseen liittää.

Kirjan ja kirjallisen kulttuurin merkitys muuttuu, jatkaa Manninen. Nuoret eivät ehkä helposti tartu yli 160 merkkiä sisältävään tekstiin, mutta monen muun muotoista sisältöä osataan tulkita ja käyttää. Opetuksessa tavoite on yhteinen, mutta kaikki eivät tee samaa asiaa samassa ajassa. Oppilaat voivat käyttää omia vahvuuksiaan: joku lukee hyvin, toinen ilmaisee itseään sujuvasti suullisesti, kolmas on hyvä tulkitsemaan kuva-aineistoa. Oppilaat myös auttavat tehtävissä toisiaan. Peruslähtökohta on yhdessä luominen.

Koulujen it-varustelu on Suomessa hyvä, mutta käytössä ollaan hännillä. Neljä-viisikymppisten opettajien ja
turku porttiopetettavien välillä on kuilu: keski-ikäisten kokemukset ovat kovin erilaisia kuin moninaisiin yhtäaikaisiin virikkeisiin tottuneiden lasten ja nuorten. Verkkoon ei mennä, siellä ollaan. Ylioppilaskirjoitukset muuttuvat (viimein) sähköisiksi muutaman vuoden kuluttua. Jos omien laitteiden käyttö kielletään koulussa, miten asioita kommentoidaan opetustilan ulkopuolisille? Milloin sen pitää olla mahdollista? Miksi ei?

Uusi ops on tulossa elokuussa 2016. Jos sisältö aiemmin oli tärkeää, nyt keskeistä on oppilaiden oppimisprosessin tukeminen sekä laaja-alaiset oppimisprosessit. Ajattelu ja oppiminen, vuorovaikutus, monilukutaito, osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus, arjenhallinta, kulttuurinen osaaminen ja ilmaisu nähdään tulevaisuuden edellyttäminä taitoina. Tämähän istuu hyvin kirjastojen tehtävään ja  informaatiolukutaidon käsitteeseen tai tiedonhaun opetukseen: kriittinen ajattelu, kokonaisuuksien hahmottaminen, löydetyn aineiston tulkinta, kontekstin huomiointi – ei tekninen hakutaito.

About these ads

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 27 muun seuraajan joukkoon

%d bloggers like this: